Hírek
2013. Március 03. 05:00, vasárnap |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Adományháló: már Magyarországot is behálózza a jótékonykodás
Az Adományháló a hétköznapi adományozás kultúrájának hazai meghonosításán dolgozik. A fővárosban és környékén összesen 4 adományboltot tömörítő hálózat szelektálja, tisztítja és javítja az adományokat, majd bolti körülmények között, kedvező áron eladja azokat. Az Adományhálózat a világ trendjeit alakító fiatal generáción keresztül szeretné bevinni a köztudatba a boltok üzenetét. A Rádió Orient műsorában Sáhy Gábor a Cseriti ernyőszervezet társadalmi felelősségvállalásban és környezetvédelemben játszott szerepe mellett a civil szervezetek támogatásának fontosságáról beszélt.
Sáhy Gábor az Adományháló vezetője, az adományboltokkal, az üzlettípus többlépcsős jótékonysági hasznával egy amerikai utazás során szembesült először. A magyarországi lehetőségek felmérése és a nyugat-európai adományboltok működésének vizsgálata után hazánkban 2011. április 1-jén nyílt meg az első ilyen jellegű üzlet. A Rádió Orient vendége elmondta, a kezdő árukészletet Hollandiából kapták. Ezt követően megindult az adományozás, folyamatosan jött az áru. „Egy önmagáért működő rendszert akartunk létrehozni. A hétköznapi adományozás kultúrájának elterjesztése mellett az adományboltok rendszerét akartuk meghonosítani az országban” – foglalta össze az eredeti célokat a vendég.
Az adománybolt legnagyobb kihívása a hétköznapi adományozás kultúrájának meghonosítása volt az országban. „Sokan nem is tudtak ennek az üzlettípusnak a létezéséről, itthon teljesen ismeretlen a terület” – emelte ki a vendég. Sáhy elmondta, az adománybolt egy olyan jótékonysági üzlet, amely a tárgyi adományokat non-profit modellben bocsátja áruba. A feleslegessé vált tárgyak összegyűjtésével funkciójukban hasznosítja újra a tárgyakat. „A bolt szelektálja, tisztítja, javítja és logisztikázza ezeket az adományokat, majd bolti körülmények között, kedvező árszínvonalon eladja” – magyarázta a rendszer működését a vezető.
Az alapvető, nélkülözhetetlen háztartási eszközök mellett az adományboltokban ruhák, dísztárgyak, valamint műszaki tárgyak is megvásárolhatóak. Az adományboltban 5-15 ezer forintért már működőképes mosógépet vagy televíziót lehet kapni. Sáhy kiemelte, az árumozgás folyamatos, így nehéz kiszámítani miből mennyit és mikor kapnak. „Minden más számára használható és értékesíthető tárgyat beveszünk. Kivétel az élelmiszer és a vegyszer, ezekkel nem foglalkozunk” – tette hozzá.
A bolt nem kifejezetten a szociálisan rászorulók célcsoportjával dolgozik, a kínálat a kincsvadászoknak is érdekes lehet. Sáhy kiemelt célközönségként a fiatalokat, a 15-45 éves korosztályt nevezte meg. „A fiatalok alakítják a világ trendjeit, ha felkapnak valamit, az komoly kezdeményezéssé válik. Az Adományhálózat e generáción keresztül szeretné bevinni a köztudatba a boltok üzenetét. Olyan társadalmi bázist akarunk építeni, amely a fiatalokra alapozva képes fenntartani a rendszert” – emelte ki a vezető.
Az első adománybolt megnyitását 3 további üzlet követte, majd létrejött az Adományháló és a jótékonysági ívet képező CSERITI ernyő márka. Mindennek működési keretet a továbbiakban a CSERITI Szolgáltató Szociális Szövetkezet ad. „Célunk, hogy a jövőben több tárgyi adományt tudjunk fogadni. Ennek érdekében az adományboltokhoz háttérműhelyek, javítóműhelyek kapcsolódnának. Továbbá tervek között szerepel egy megbízásokat fogadó csapat kialakítása, mely lakásokban és önkormányzati épületekben végezhetne felújítási feladatokat” – összegezte a terveket Sáhy Gábor.
A társadalmi bázisra építő misszió a magánszemélyeket, az önkormányzatokat és a vállalatokat is magába foglalja. Sáhy kiemelte, fontos, hogy a vállalkozások lássák az adományboltokban rejlő többszintű hasznot. Az adományozás és a feleslegessé vált tárgyi eszközök elhelyezése mellett a napjainkban elvárt vállalati szintű társadalmi felelősségvállalásban is segítséget nyújt az Adományháló. „Meg kell találnunk az utunkat a vállalkozások felé. Ebben nagy támogatást nyújt a for-profit és civil szervezetek között hidat építő Magyar Üzleti Vezetők Fóruma és a hátrányos helyzetűek reintegrálásával foglalkozó Erste Csoport által vezetett good.be program” – emelte ki.
A cseriti nem profitorientált vállalkozás, nem a tőke mozgatásából akar nyereséget. A foglalkoztatás alapú egyesülés fő célja az innovatív munkahelyteremtés és foglalkoztatás. Ezen túlmenően fontos cél az újrahasznosulás, a környezetvédelem és a civil szervezetek támogatása. „Segítünk a knowhow átadásában, emellett az Adományhálóba folyamatosan várjuk a civilek jelentkezését” – hangsúlyozta a hálózat vezetője. Hozzátette, a rendszer akkor lesz fenntartható, ha minél profibb módon, minél több emberhez jut el a gondolat.
Sáhy Gábor problémaként emelte ki, hogy az adományboltokat a jogszabályok nem különböztetik meg az általános jelleggel működő kereskedelmi egységektől. Az adománybolt szövetség létrehozása ezt megoldhatná: az országos hálózat növelné az érdekérvényesítő képességet.
Ezek érdekelhetnek még
2025. December 18. 07:37, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter: újabb beruházásokat hajt végre Magyarországon az amerikai Scrub Daddy és Formlabs
2025. December 18. 07:35, csütörtök | Belföld
Orbán Viktor háború miatti baloldali megszorításokról beszélt
A magyarok nem akarják, hogy a háború miatt növekedjenek a terheik és elutasítják a baloldali megszorításokat - mondta Orbán Viktor miniszterelnök a Facebook-oldalára szerdán feltöltött videóban.
2025. December 17. 07:48, szerda | Belföld
DPD Hungary: kézbesítési késések alakultak ki a nagy csomagforgalom miatt egyes budapesti és főváros környéki területeken
2025. December 17. 07:45, szerda | Belföld
Varga Mihály szerint csak 2027 második felére érhető el fenntartható módon az inflációs cél
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 2027 második felében érhető el fenntartható módon, de a szeptemberi előrejelzéshez képest az idén és jövőre is alacsonyabb lehet az infláció