Hírek
2013. Január 06. 05:00, vasárnap |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Hol vannak most a Malév gépek?

Pontosan 11 hónapja, 2012. február 3-án hajnalban hideg zuhanyként ért mindenkit a hír: leállt a Malév. Még akkor is, ha már hónapok óta mindenki tudta, hogy nagy a baj. A közelgő egy éves évforduló kapcsán számos kérdés érkezett az AIRportal.hu légiközlekedési portálhoz, hogy mi lett a Malév repülőgépeivel, melyik gép került szétbontásra, melyik gépet adták bérbe más légitársaságoknak.
14 darab Boeing 737-es már a leállás napján távozott. A Malév Boeing 737-es gépeinek nagy része már 2012. február 3-án, a leállás napján elhagyta Ferihegyet. Aznap összesen 14 darab Boeing repülőgépet, még Malév hívójelekkel repülték ki a lízingcég, az amerikai ILFC shannoni bázisára.
Elsőként a HA-LOU lajstromjelű Boeing 737-8Q8 típusú repülő - amely egyébként a oneworld légiszövetség speciális festését viselte - hagyta el Ferihegyet.A gép a felszállást követően egy iskolakört írt le Ferihegy körül, majd alacsony magasságon egy áthúzással köszönt el a korábbi bázisától a Ferihegyi Repülőtértől.
A HA-LOU Boeing 737-800-as pilótája a légiforgalmi irányításhoz történő bejelentkezését követően megjegyezte, hogy 'Indul a feketesereg'. Ez a mondat, melyet az AIRportal.hu egyik tagja rögzített, bejárta a teljes magyar médiát. A HA-LOU az áthúzása után követte a HA-LOK lajstromjelű társát és továbbindult a célállomás, Shannon felé.
Három nappal később, 2012. február 6-én követte 14 társát a HA-LOP lajstromjelű Boeing 737-7Q8-as típusú repülőgép is, amely MALEV 5590 járatszámmal éjfél után nem sokkal szállt fel és egy alacsony áthúzással köszönt el.
A február 3-i csőd napján két Boeing 737-700-as is külföldi reptereken 'ragadt', ahonnan már nem engedték őket felszállni, így ezek a gépek már nem tértek vissza Ferihegyre, a légitársaság bázisára.
A Malév kártyavár összedőlését tulajdonképpen az váltotta ki, hogy a február 3-án hajnalban Budapestre visszainduló járatot nem engedték felszállni Tel Avivból. A légitársaság menedzsmentje ekkor 'dobta be a törölközőt'. A HA-LOA lajstromjelű gép így Tel Aviv-ban maradt, melyet később repült át az ILFC Dublinba, azonban már nem Malév hívójellel.
Egy másik gép, a HA-LOI lajstromjelű Boeing 737-700-as pedig azért maradt Dublinban, mert az ILFC nem látta értelmét visszarepülni Írországból Budapestre, majd pedig innen vissza Shannonba, így mindkét gépet Dublinban készítették fel az új üzemeltetőknek történő átadásra.
A HA-LOU-t később Shannonból Toulouse-ba repülték át tárolásra, majd Montpellierben végezték el az utolsó simításokat az átadás előtt. Ennek a gépnek a tulajdonjoga még korábban az ILFC-től egy másik lízingcéghez került át.
2012. február 10-én, pénteken elrepült Ferihegyről a Malév két De Havilland Canada DHC-8-402Q (Dash 8 ) típusú repülőgépe is. A Malév 4 darab Q400-ast üzemeltetett, a HA-LQA/B/C és a Malév 65 éves évfordulós - retró - festését viselő, HA-LQD lajstromjelű gépeket. A HA-LQA és HA-LQD lajstromjelű repülőgépek pénteken este távoztak Ferihegyről a norvégiai Torp repülőterére, ahol visszaadásra kerültek a lízingcégnek.
Az utolsó, Ferihegyen maradt Malév 737-7Q8 típusú gép 2012. február 17-én, pénteken távozott az írországi Shannonba. A HA-LOB a Malév működésének február 3-i felfüggesztésekor éppen karbantartás alatt volt, ezért nem távozott akkor a flotta többi tagjával együtt.
A HA-LQC lajstromjelű repülőgép helyi idő szerint, délután 4 óra előtt néhány perccel szállt fel Ferihegyről, a 31L (1-es futópályáról) MAH5720 hívójellel. A járat első tisztje Leposa Edina a Nézz, nézz az ég felé... Charlie dalának egy sorával búcsúzott a légiforgalmi irányítástól és mindazoktól, akik hallgatták az utolsó járat távozását a Budapest Approach frekvenciáján.
A Boeing 737-600-asok és a Q400-asok kivételével az összes volt Malév gép ma már újra repül. Nagy részük oroszországi légitársaságok flottáját erősíti.
Ferihegyen ma már csak a HA-LHB lajstromjelű Boeing Boeing 767-27G/ER típusú, szélestörzsű repülőgép és a HA-LNA lajstromjelű Canadair CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-200ER gép található.
Mindkettő repülésképtelen állapotban van, a CRJ-nek működésképtelen az egyik hajtóműve, a Boeing 767-es egyik hajtómű-gondoláját pedig még 2011. novemberében törték össze egy rosszul sikerült vontatás alkalmával. Mindkét gépre rengeteget kellene költeni ahhoz, hogy valaha újra a levegőbe emelkedhessenek.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Május 11. 11:39, vasárnap | Belföld
Nébih: enyhített a korlátozáson kívüli területeken a ragadós száj- és körömfájás miatt hozott intézkedéseken az állategészség
Enyhített a korlátozott területeken kívüli térségben a ragadós száj- és körömfájás miatt hozott intézkedéseken az állategészségügyi hatóság - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonság Hivatal (Nébih) szombaton.
2025. Május 11. 11:30, vasárnap | Belföld
Meteorológia: megdőlt a hajnali hidegrekord szombaton
Megdőlt az országos hajnali hidegrekord szombaton: a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Nyírtasson mínusz 4,4 Celsius-fokig süllyedt a hőmérséklet - írta a HungaroMet Zrt. szombaton a Facebook-oldalán.
2025. Május 10. 09:07, szombat | Belföld
Itt az újabb kihívás, Szlovákiában megjelent az afrikai sertéspestis
Agrárminisztérium: a Szlovákiában megjelent afrikai sertéspestis elleni védekezésre is figyelniük kell a hazai állattartóknak.
2025. Május 10. 09:04, szombat | Belföld
KSH: áprilisban 4,2 százalék volt az infláció
Áprilisban a fogyasztói árak átlagosan 4,2 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Márciushoz viszonyítva átlagosan 0,2 százalékkal nőttek az árak - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).