Városlista
2025. június 20, péntek - Rafael

Hírek

2023. Október 05. 15:10, csütörtök | Belföld
Forrás: MTI

Külső forrásokat vonnának be a hazai vasút fejlesztésébe

Külső forrásokat vonnának be a hazai vasút fejlesztésébe

A napokban formálódik hivatalos kormányelőterjesztéssé az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-Volán csoport által kidolgozott tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció

- mondta az ÉKM államtitkára a Magyar Vasút 2023 című konferencián csütörtökön Budapesten.

Nagy Bálint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett eseményen közölte, a koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek.

Kiemelte, hogy a kötöttpályás közlekedés megújításához elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben. Ehhez új alapokra kell helyezni a MÁV-Volán csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is.

Erre azért van szükség, mert olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein. Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani - fejtette ki.

Ugyanakkor az államtitkár jelezte: "a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt". Ez azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak egyebek mellett a szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében is gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására - mondta.

Közölte, a MÁV-Volán csoport átalakításával egy olyan céget akarnak létrehozni, amely gazdasági és társadalmi értelemben is képes mozgásban tartani Magyarországot.

Nagy Bálint elmondta, a vasútfejlesztési koncepció kiterjed az árufuvarozás mellett arra is, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik 21. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját.

Utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része "mára elérte a nyugdíjkorhatárát". Ezt a folyamatot olyan előre nem látható külső körülmények súlyosbították mint a világjárvány, az ukrajnai háború, energiaválság és a történelmi mértékű iparági infláció és az uniós pénzek hiánya - tette hozzá az államtitkár.

Úgy vélte, hogy Magyarországon a vasút életét tekintve a nehézségek jelentős része külső okokra vezethető vissza vagy a múltból örökölt. Ebből azonban ki kell metszeni Palkovics László miniszterségét, mert ekkor újították fel a székesfehérvári és az esztergomi vasútvonalakat és szerezték be a FLIRT és a KISS motorvonatokat - mondta Nagy Bálint.

Címkék: máv, vasútfejlesztés

Ezek érdekelhetnek még

2025. Június 20. 07:35, péntek | Belföld

Agrometeorológia: egyre súlyosabb a mezőgazdasági aszály

Egyre súlyosabb a mezőgazdasági aszály az országban és a következő 8-10 napban sem várható számottevő csapadék; egyre inkább felsejlik a 2022-es történelmi aszály rémképe

2025. Június 20. 07:33, péntek | Belföld

Nyár közepéig 131 új Credobus érkezik a MÁV Személyszállítási Zrt.-hez

Nyár közepéig 131 darab új Credobus-t ad át a MÁV Személyszállítási Zrt.-nek a Kravtex-Kühne csoport. Az első járművek már forgalomba álltak a Balaton térségében

2025. Június 20. 07:32, péntek | Belföld

NGM: hat helyet javított Magyarország az IMD nemzetközi versenyképességi ranglistáján

Magyarország hat helyet előrelépve a 48. lett a svájci IMD intézet legfrissebb nemzetközi versenyképességi ranglistáján.